سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
< 1 2

91/3/13
5:32 ص

طایفه بزرگ گمشادزهی یکی از طوائف بزرگ قوم بلوچ به شمار می رود .

محل سکنی این طائفه در شهرستان های سراوان،میرجاوه و زاهدان وحومه، تعدادی هم در شهرستان خاش می باشد.

مرکز این طائفه دهستان پسیل (خلیل آباد) می باشد.

این طائفه دارای تیره های متعددی می باشد که به شرح ذیل می باشد:

1- دادخدازهی(پهلوان زهی ، نظرزهی ، مغول زهیُ) اکثریت در خلیل آباد گشت (پسیل ) سکنی دارند.

2- محمدزهی (عالی زهی ، عبدل زهی ،هاله زهی ، شهدادزهی ) در شهرستان زاهدان ، سراوان و گشت و تعدادی هم در شهرستان خاش و روستای شهرک ریگ ملک و روستای لولکدان  زندگی می کنند. تعدادی هم در شهرستان زابل و دهستان تمین زندگی می کنند.البته در مورد تیره شهدادزهی بین بزرگان طائفه گمشادزهی اختلاف نظر وجود دارد. عده ای معتقدند که شهداد فرزند گمشاد می باشد و برخی دیگر معتقدند که شهداد یکی از فرزندان محمد بوده است که هم اکنون در زاهدان و چشمه زیارت ساکن می باشند نظریه دوم معتبر تر است زیرا که بزرگ این تیره مرحوم حاج عبدالله خان گمشادزهی بوده که به عنوان یک قهرمان و مصلح بزرگ مطرح بوده و همگان بر صلح جو بودن ایشان شهادت می دهند . این مرد بزرگ  دارای شجاعت مثال زدنی بوده  سرداران وقت طائفه بدون مشورت ایشان دست به هیچ کاری نمی زدند .حاجی عبدالله خان گمشادزهی در نهایت در سرزمین حجاز در مکه مکرمه دار فانی را وداع کرد و این بود اجر بزرگ خداوند به ایشان که در کنار خانه خودش ایشان را پیش خودبرد.                                                  

 3-مرادزهی ( بجارزهی ، للازهی ،جیندزهی، ملگ زهی ُ،شیری زهی) در تهلاب ، روستای شهرک ریگ ملک ساکن هستند

4- ارزی زهی  در حومه گشت سکونت دارند

5- کرم زهی در روستای گرانچین خاش زندگی می کنند

6- جهان شاه زهی در زاهدان سکونت دارند

سردار  این طائفه از تیره دادخدازهی انتخاب می شود و بعد از شهادت سردار شریف خان (ره ) تاج محمد خان گمشادزهی برادر سردار شریف خان به عنوان سردار طائفه برگزیده  شد.

تیره محمد زهی همیشه پیش قراول طائفه گمشادزهی بوده و همیشه در تمامی صحنه ها ی نبرد حرف اول را می زده و شهدایی همچون حاجی محمد که در سال 1376 به خونخواهی سردار شریف خان قیام کرد و در عملیات گورچان به درجه رفیع شهادت نائل آمد . شهید مالک گمشادزهی و شهید نبی بخش گمشادرزهی ( محمد سوری زهی چشمه ) هم جانشان را فدای این مرز و بوم مقدس ایران اسلامی کردند.

تیره مرادزهی هم بزرگانی همچون مرحوم حاجی بوهیر که یک مصلح به تمام معنی بود که چند سال پیش به سوی حق شتافت دارد . حاج کریم بخش و حاجی جمعه و حاجی غفور هم بزرگان این تیره به شمار می روند. 

برگرفته از سایت:

بلوچستان سرزمین شیران


  

91/3/12
1:21 ع

مردم شریف شهرستان های سراوان ، سیب و سوران و مهرستان ( زابلی ) سلام علیکم

سامانه پیامک به شماره30006132300000برای رفاه حال شما عزیزان جهت ارتباط با ما افتتاح گردید.

شما می توانیید هرگونه انتقاد ، پیشنهاد ، شکایات و مسائل مورد نیاز به پیگیری را به سه صورت :

1---*درج پیام کوتاه در سایت

2--*ارسال خواسته مورد نظراز طریق فرم ارتباط باما درسایت

3---*امکان جدید ارسال پیام  به شماره 30006132300000از طریق تلفن همراه




  

91/3/12
1:17 ع

پایگاه اطلاع رسانی مهندس میرمرادزهی در جهت خدمت صادقانه به مردم شریف حوزه انتخابیه سراوان و... به آدرس : 

 http://mirmoradzahi.iran.sc

افتتاح گردید.


  

91/3/12
1:6 ع

با عرض سلام ، ادب و احترام محضر مبارک جناب آقای حاج مهندس هدایت الله میرمرادزهی
حضور سبز و میمون شما را در مجلس نهم تبریک و تهنیت عرض نموده و برای حضرتعالی از درگاه ایزد منان آرزوی طول عمر با عزّت ، همراه با سلامتی و موفقیت و سربلندی طلب می نمایم. امید است در پرتو عنایات باری تعالی با شجاعت و صداقت تمامی که در شما سراغ داریم در بهبود وضع مردم همیشه در صحنه ، ولایت مدار و مرزدار استان سیستان و بلوچستان به خصوص حوزه انتخابیه خویش ( شهرستان های سراوان ، سیب و سوران ، مهرستان ) از هیچ کوششی دریغ نورزید. چون خدا با کسانی است که در راه اصلاح امور مردم قدم بر می دارند.

 


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
دوستان
 
گروه آمادگی دفاعی سراوان آموزش کامپیوتر گروههای آموزشی سراوان گروه زیست شناسی سراوان سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان مدیریت آموزش و پرورش سراوان گروه ریاضی سراوان گروه ادبیات فارسی دامغان گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی ناحیه 2 اصفهان گروه ادبیات فارسی محمود آباد پیشرفت برای همه بانک سوالات امتحانی معرفی رایگان کتابهای فارسی صد ها عنوان کتاب رایگان گروه ادبیات شهرستان مبارکه انواع ادبی ( ادبیات ) مدرسه اینترنتی تبیان دانلود کتب رشته ی ادبیات اسلایدهای آموزشی پیام نور- ادبیات ادبیات فارسی (1) – سال اول متوسطه دروس ادبیات ( کارشناسی ، ارشد ، دکتری ) لغت نامه دهخدا دکتر محمد عثمان حسین بر آموزش انگلیسی سوال امتحانی،طرح درس ،بانک مقالات،آموزش دروس سازمان سنجش و آموزش کشور کارشناسی گروههای آموزشی استات اصفهان ( نمونه سوالات امتحانات نها اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی نمونه سوالات درس های زیست شناسی اول تا پیش دانشگاهی بزرگترین مرکز آرشیو ترانه های بلوچی گزینه دو دانشگاه پیام نور گروه درسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد سراوان مجلات رشد تخصصی زبان و ادبیات فارسی دیوان حافظ به همراه شرح و قرائت غزلیات اداره کل چاپ و توزیع کتب درسی معاونت فناوری و ارتباطات سازمان دفتر تالیف و برنامه ریزی درسی دفتر تالیف آموزش های فنی و حرفه ای - کاردانش شرح متون نظم ونثر کتاب های درسی زبان وادبیات ف شبکه آموزش صدا و سیما گروه زبان و ادبیات عرب سراوان

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ